Het bestuur van Openbaar Vervoer Collectie Nederland maakt met groot genoegen bekend dat de afgelopen maanden een aantal nieuwe bussen is opgenomen in onze collectie.
Een aantal van de verworven wagens waren al langer museumbus, maar er is ook nieuwe aanwas. Hieronder volgt een korte introductie van de onlangs toegevoegde wagens.
1. GVB 156
Deze DAF SB250 met een Berkhof Jonckheere opbouw maakte deel uit van
de serie 156 – 173 die het GVB Amsterdam in 1999 in gebruik nam. Naast deze serie zijn er meer series geweest van dit model, in zowel standaard als geleed. Met de opname van deze bus voegen we een typisch kenmerk van het Amsterdamse straatbeeld uit de periode 1999-2014 toe aan onze collectie. Deze bus is rijvaardig en in goede conditie.
2. GVB 373
Deze DAF SB201 met een Hainje CSA2 opbouw maakte deel uit van de serie 346 – 374 welke vanaf 1986 het Amsterdamse openbaar vervoer kwam versterken. Na de GVB-jubileumparade in 2000 is deze 373 museumbus geworden. Deze bus is rijvaardig en volledig origineel.
3. GVB 567
Deze Mercedes O317 met een Hainje CSA1 opbouw is de laatst overgebleven gelede CSA1 uit een serie van 25 stuks. In dienst gesteld in 1977 en sinds 1993 museumbus, al huurde het GVB de wagen tot medio 1995 nog regelmatig in voor extra vervoer. Helaas staat deze wagen sinds die tijd stil met een aantal defecten. Zodra onze werkplaats ruimte heeft voor een langdurig project, wordt deze wagen weer in oude luister hersteld.
De 156, 373 en 567 zijn overgenomen van ESO collega BRAM-Amsterdam.
4. NZH 8910
Deze gele DAF MB200 met brede deuren, grijze schortplaten, wit dak, plat stuur en rood skai interieur miste nog in onze collectie. De bus is gebouwd door Van Hool en trad in dienst bij de NZH in 1980. Hierna heeft deze bus gediend bij de ANWB en vervolgens is het een museumbus geworden. Deze wagen verdient de nodige aandacht. In de toekomst zal die dat krijgen. De 8910 is overgenomen van ESO collega Streekbusmuseum Hoekse Waard.
5. Connexxion 8795
Deze Berkhof Ambassador is in 2005 in dienst gekomen bij Connexxion op de stadsdienst van Zwolle. Met zijn enkele brede instapdeur, het zogenaamde CIPA-dashboard en de ZF-versnellingsbak is deze geheel in de kleuren van Connexxion gestoken Ambassador zeer representatief te noemen voor het Nederlandse OV in de periode 2002 – tot aan het heden. Na zijn Zwolse tijd is de 8795 vanaf 2010 gaan zwerven door Nederland. We hebben het geprobeerd, maar we konden geen Connexxion regio verzinnen waar deze bus niet gereden heeft. Zijn laatste inzet was in de regio IJsselmond, vanuit waar hij ook een aantal keer op de dienst naar Zwolle heeft gereden. Enige ironie is op z’n laatste inzet van toepassing, zijn allerlaatste dienstrit was namelijk op een rit naar Zwolle, de plaats waar hij 15 jaar eerder dus begon. Dankzij een zeer meewerkende afdeling wagenpark konden wij deze bus op een goede manier in handen krijgen. De 8795 is rijvaardig en in nette conditie.