Met de herstructurering van de busproductie van Scania werden de productie van het chassis en de carrosserie uit elkaar gehaald en werd Omni eind jaren negentig opgericht als een volledige dochteronderneming voor de carrosseriebouw. Daardoor ontstond de Scania Omni-serie die de oudere Scania CN113-bussen verving die een geïntegreerde carrosserie hadden.
Omnicity is de volledige lagevloerse variant, de omniline de hogevloerse variant en de omnilink de Low entry variant ervan.
Met de winst van de concessie Waterland zette vervoersbedrijf EBS haar eerste schreden in het Nederlandse openbaar vervoer. Vanaf 2011 werd er vanuit Purmerend gereden met 12 en 13 meter Scania Omnilinks en de 18 meter gelede variant. Het werden veelvuldig geziene gasten op de lijnenbundels naar Amsterdam en de dienstverlening rond Purmerend, Edam en Volendam.
In 2023 is de concessie Waterland samengevoegd met Zaanstreek tot Zaanstreek-Waterland. Deze concessie wordt eveneens door EBS verreden. De Scania’s zijn aan de kant gegaan met de komst van nieuwe VDL bussen.
Na 12 jaar trouwe dienst kwam er een einde aan reguliere inzet van Scania Omnilinks in de Rnet uitvoering. Reden voor de OVCN om in actie te komen en contact te leggen met EBS. De directie van EBS zag de waarde in van een museumgang van een EBS Waterland Scania. Na overleg met de werkplaats is de 4011 uitgezocht en aangewezen voor overdracht aan de OVCN. Dit is inmiddels gebeurd.
Daarmee is dit de eerste Scania Omnilink museumbus en de 2de museumbus in R-net huisstijl.